Koen Vergeer: Mercedes in Frankrijk fluitend naar een-tweetje

Mercedes zet de Grand Prix van Frankrijk komend weekend eenvoudig naar zijn hand. Dat verwacht Koen Vergeer, schrijver van verschillende Formule 1-boeken. 'Max moet geduld hebben en hopen op een beter pakket vanaf Monza.'
Door Rik Werner
Vergeer klinkt weinig hoopvol in zijn gesprek met F1 Maximaal . 'Ik verwacht voor Paul Ricard hetzelfde beeld als in de races voor Canada. En de wedstrijden erna idem. Ik vrees een beetje voor het seizoen. Mercedes is zo dominant en Lewis Hamilton wordt steeds beter. Ze rijden in Frankrijk fluitend naar hun volgende een-tweetje. Het is jammer voor de spanning in de races en ook jammer voor het kampioenschap.'
Bewondering
Vergeer zegt tegelijkertijd met enige bewondering naar de verrichtingen van Mercedes te kijken. 'Ze zijn in een fantastisch seizoen terecht gekomen. In feite doen ze niets verkeerd, terwijl de concurrentie in een overgangsjaar zit. We moeten maar hopen dat in de loop van het seizoen het een beetje omdraait. Dat hebben we wel eens zien gebeuren. Red Bull en Honda hebben een grote update voor Monza aangekondigd. Ik hoop dat met name Max daar profijt van heeft.'
De schrijver van 'De Formule 1-fanaat', 'Le Mans', 'Faust Racer' en 'Max Mania' is tegelijkertijd erg te spreken over de ontwikkeling van Charles Leclerc. 'Hij begeestert bij Ferrari de boel. Maar hij zit in een leerjaar, hij mag dit jaar nog zijn fouten en missers maken. Hij zit zo dicht tegen de absolute top aan. Leclerc is de toekomst van Ferrari. Ferrari zit een beetje met Vettel in de maag. Rijdt ‘ie een keer vooraan zoals in Canada, maakt ie een fout. En niet voor het eerst. Ter verdediging van Vettel moet ik wel eraan toevoegen dat hij bijna boven zijn macht moet rijden om Mercedes bij te benen. En dan bega je gemakkelijker een uitglijder.'
Blazen
Canada was de Grand Prix die Ferrari echt had moeten winnen, meent Vergeer. 'Ze profiteerden maximaal van het lange rechte stuk in de laatste sector. Ze hebben een beest van een motor. Daarvan hebben ze op Paul Ricard nauwelijks voordeel. Dan had je dat lange rechte stuk van vroeger nog moeten hebben, de Mistral met een lengte van anderhalve kilometer. Hadden ze iedereen weggeblazen. Wat mij betreft komt dat terug. Ik kijk wel eens naar filmpjes uit de jaren zeventig en dan zie je die auto’s aan een touwtje achter elkaar aan blazen, heerlijk!'
Wat betreft de verrichtingen van Max Verstappen is Vergeer louter positief. 'Max doet het hartstikke goed en het is echt aan hem te danken dat Red Bull af en toe in de top opduikt. Verder is de auto van dit jaar nog niet zo geweldig, het hele pakket was vorig jaar beter. Het is, kortom, hopen op die grote update in Monza.' En Pierre Gasly? 'Geef hem de tijd. Natuurlijk is het geen Daniel Ricciardo, maar wie moet je anders in die auto zitten? Daniil Kvyat zou het in het geval van een rijderswissel ook ruimschoots tegen Max afleggen. Je schiet er niets mee op om de boel weer overhoop te halen.'
Bottas
Hoewel Vergeer ervan overtuigd is dat Hamilton dit jaar met zijn zesde titel aan de haal gaat, wil hij toch nog even teamgenoot Valtteri Bottas een compliment maken. 'Hij is echt beter geworden, Canada was vermoed ik een incident. Maar op momenten dat je er echt moet staan heeft Mercedes meer aan Hamilton. Hij heeft dat pure killer instinct. Bottas legt het af op 'racekraft'. Maar de Fin is beter dan ooit, dat staat wel vast.'
Het Franse Renault groeit in de ogen van Vergeer definitief uit tot 'best of the rest'. 'Het optreden in Canada zag er steady uit. Mag het eens een keertje? Als er een team de mogelijkheden in huis heeft om aan te pikken bij Mercedes, Ferrari en Red Bull, dan is het wel Renault. Maar evengoed werden ze in Canada op een ronde gereden. Het is tijd voor een ingrijpende reglementswijziging, maar voorlopig zie ik nog niet zo veel licht aan het eind van de tunnel. Max had gelijk toen hij aangaf dat de Formule 1 te democratisch is en de teams te veel zeggenschap hebben. De teams denken nog te veel aan hun eigen belangen, en niet aan die van de sport in zijn totaliteit. Ach, waar is Bernie? Die had de gave iets door te drukken en toch alle teams binnen boord te houden.' (Foto: Mercedes AMG F1)
Rik Werner