Vliegtuigafdeling Honda bood uitkomst bij luxeprobleem nieuwe motor Verstappen

In 2019 en 2020 werd duidelijk dat de Mercedes-motor nog een maatje te groot was voor de Honda-krachtbron waar onder andere Max Verstappen bij Red Bull mee reed in de Formule 1. Toen de Japanners besloten in 2022 de sport vaarwel te zeggen, besloten ze tegelijkertijd de schouders te zetten onder zeer ambitieus project. Men wilde de beste motor ooit bouwen om nog één keer te vlammen met Red Bull en AlphaTauri met als belangrijkste doel het behalen van de beide wereldtitels. Men stond voor de schier onmogelijke opgave om de motor die bedoeld was voor 2022 in zes maanden gereed te krijgen voor 2021. Honda slaagde daarin, met een zeer compact ontwerp tot gevolg. RacingNews365 heeft begrepen dat de motor nog compacter is dan het beruchte size-zero concept waar McLaren in 2015 hoge hogen meer wilde gooien. Dat plan mislukte jammerlijk, omdat men niet voldoende ruimte had gelaten voor goede hybride-onderdelen en voldoende koeling. Zes jaar later heeft de ontwikkeling niet stil gestaan en is de motor zo mogelijk dus nog kleiner dan toen, iets waar topontwerper Adrian Newey Honda op zijn blote knieën voor bedankte. Het chassis spint er garen bij, waardoor voor Red Bull het mes aan twee kanten sneed. Maar hoe heeft Honda die motor zo compact weten te krijgen? De Japanse telvisiezender NHK kreeg toegang tot de fabriek in Sakura, waar men haarfijn uitlegde hoe de motor compacter werd, maar ook welke nieuwe problemen daarmee gepaard gingen. Met voorzag de cilinderkoppen van een nieuwe, in huis ontwikkelde coating die beter bestand is tegen zowel de hitte als wrijving die vrijkomt bij de verbanding van de benzine. Die nieuwe cilinderkoppen werden getest in Abu Dhabi en goed bevonden, waarna men kon kijken naar manieren om meer performance uit de verbrandingsmotor te halen. Door de motorkleppen meer rechtop op de cilinders te plaatsen, werd het volume van de verbrandingskamers verkleind, met een hogere compressiedruk tot gevolg. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de nokkenassen dichterbij elkaar komen te liggen, met een compacter motorontwerp als eindresultaat. Echter, de toegenomen efficiëntie van de motor maakte dat er minder energie verloren ging, energie die normaal gesproken door de uitlaat wordt gejaagd om de MGU-H aan te drijven. In dit geval bood de vliegtuigtak van Honda uitkomst. Men nam de bladen van de turbine van de MGU-H onder de loep om vervolgens met een efficiënter ontwerp te komen. Zo werd weliswaar de verloren energie niet teruggewonnen, met werd de bestaande energie efficiënter ingezet. Het gebruik van nieuwe materialen in de hele motor maakte tevens dat het zwaartepunt van het blok lager kwam te liggen en dat de ruimte tussen de opgelijnde cilinders kleiner kon worden gemaakt, ook weer met een compacter ontwerp tot gevolg. In de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein hebben we al een glimp kunnen zien van waar de motor werkelijk toe in staat is. Honda denkt in ieder geval al het benodigde te hebben gedaan om een winnende motor af te leveren, het is nu aan Red Bull (en AlphaTauri) om het af te maken. Met medewerking van Daniel Bialy.

Top Headlines