Analyse boordradio Verstappen | Max kon niet verder remmen dan de vloer

F1 Maximaal heeft de boordradio van Max Verstappen van de Grand Prix van Canada van F1TV beluisterd en daar een aantal interessante technische onderwerpen uit gehaald. In dit artikel vragen we aan autosportjournalist Henk Wagenaar Hummelinck met welke problemen Verstappen precies te kampen had gedurende de race.
Verstappen zegt in rondje 27: ‘Very soft brake pedal', waarop zijn engineer antwoordt met: ‘Understood!' (1) Wat betekent dit, een very soft brake pedal? 'Bij een soft pedal zakt het rempedaal tijdens het remmen verder weg dan zou moeten, je krijgt dan een te lange rempedaalslag. Een mogelijke reden is dat er te hard/te veel/te langdurig geremd is waardoor je te heet geworden remvloeistof krijgt als gevolg van een oververhitte remklauw (wat al einde verhaal zou betekenen) of oververhitte remschijven en/of remblokken. Een paar ronden op halve kracht remmen kan al afkoeling genereren.'
In diezelfde ronde zegt zijn engineer dit: ‘Maybe introduce 30 meter liftoff into the big braking turns, see if it comes back'. Wat bedoelt die engineer met ‘30 meter liftoff’?
'De monteur zegt eigenlijk dat hij bij de zeer langzame bochten 30 meter eerder (waardoor ook minder hard) moet remmen. Dan kan hij vervolgens kijken of het rempedaal weer 'hard' wordt.'
Verstappen en zijn engineer hebben het er in rondje 39 over dat de wind toeneemt. De Red Bull-rijder heeft last van wind in de rug in bocht 2, 6, 8 en 10, geeft zijn engineer door. Verstappen zegt dat hij last van overstuur krijgt, hoe kan dat?
'Bij overstuur breekt de achterkant zijwaarts uit omdat de grip achter niet meer is opgewassen tegen de optredende zijdelingse krachten. Bij onderstuur gebeurt exact hetzelfde, maar dan aan de voorwielen. In dit geval gaat het om de achterwielen. Weggedrag behoort neutraal te zijn, dus zonder over- of onderstuur. De rugwind drukt een auto door zijn rempunt heen waardoor je al gauw te laat remt en de zaak nog meer oververhit.'
Op een gegeven moment vraagt zijn engineer of hij 'nog een klik op de rembalans' kan geven. Verstappen antwoordt met 'nee'. Wat is een klik op de rembalans?
'De rembalans is de mate van remkracht van de voorwielen in vergelijking met die van de achterwielen. Normaal is die circa 70 procent/30 procent. Als hij vraagt om de rembalansknop een tik verder te draaien, dan kan die bijvoorbeeld naar 77 procent/23 procent gaan.'
Verstappen was op een gegeven moment aan het mopperen op de boordradio, omdat zijn rempedaal op de vloer lag. Wat heeft dit voor gevolgen voor Verstappen?
' Dus rempedaalslag (waar we het eerder over hadden in dit artikel) is nu zo lang dat het pedaal door de wagenvloer wordt tegengehouden. Gevolg: Max kan niet verder remmen dan de vloer. Dan kan hij dus niet de maximale remcapaciteit van de auto benutten.'
Aan het eind van de GP van Canada zegt zijn engineer op de boordradio iets over zijn remmen en noemt hij 'fail 84'. Wat betekent dit?
'Iedereen kan het radioverkeer volgen, want dit is reglementair vastgelegd. Dit ook, 'fail 84' is geheimtaal omdat ze bij Red Bull niet willen dat de meeluisterende teams weten wat er aan de hand is. Waarschijnlijk hebben ze in de pits gezien dat specifiek de rem linksachter problemen oplevert.'