Verstappen aast op sportieve revanche in Imola

Het huwelijk tussen de drie-eenheid Max Verstappen/Red Bull/Honda en Italië is nog niet bijzonder succesvol gebleken. De Nederlander wordt gebombardeerd tot de grote favoriet voor de overwinning in de Grand Prix van Emilia-Romagna, maar daar staat tegenover dat het trackrecord op Italiaanse bodem abominabel is. Vorig jaar immers werd er maar liefst drie keer geracet op Italiaanse bodem (Monza, Mugello, Imola), maar alle drie de keren zag Verstappen de eindstreep niet, waardoor er gekscherend werd gesuggereerd dat er een vloek op Red Bull rustte. Overigens, als we nog dieper in de geschiedenisboeken gaan graven, zien we dat Verstappen op Italiaanse bodem nooit verder kwam dan P5. Dat kan en moet dit weekend beter. Drie weken zijn verstreken sinds de openingsrace in Bahrein. Dat betekent dat er meer tijd zat tussen de eerste twee races dan tussen de wintertest in de seizoenouverture. Red Bull en Honda hebben niet stilgezeten, waarbij laatstgenoemde alles op alles zette om de kleine problemen van Bahrein op te lossen, maar ook Mercedes heeft in die drie weken natuurlijk niet lopen duimendraaien. Het probleemoplossend vermogen van beide teams mag niet worden onderschat en dat maakt de race op voorhand tot een interessant affiche. Krijgen we opnieuw een bikkelhard gevecht? Het kan zomaar, al doet Mercedes er alweer alles aan om in de rol van underdog te kruipen. Imola zou namelijk een echt Red Bull-circuit zijn. Helemaal ongelijk heeft Mercedes niet, aangezien Imola een high downforce-circuit is. De rechte stukken zijn relatief kort, waardoor de nadruk automatisch op bochtensnelheid komt te liggen. Red Bull lijkt dat momenteel beter op orde te hebben. Tel al die bochten en de korte rechte stukjes bij elkaar op en je hebt een circuit van 4.909 meter lang. Als je het hebt over Imola, moet je ook Ferrari noemen. Het hoofdkwartier van de Scuderia ligt op nog geen uur van het circuit. Grote vraag is echter of Ferrari het beste Italiaans team gaat zijn, aangezien AlphaTauri nadrukkelijk aanspraak lijkt te willen en kunnen maken. De tifosi zullen Ferrari in ieder geval niet naar de top schreeuwen, want ook op Imola zullen de tribunes leeg blijven vanwege het Covid19-virus. In plaats van Mercedes en Red Bull zal Ferrari het gevecht aan moeten gaan met de andere teams uit het middenveld. Voornamelijk AlphaTauri en McLaren zagen er in Bahrein sterk uit, al wist het Red Bull-zusje de sterke indruk die het maakte tijdens de trainingen niet om te zetten in succes tijdens de race. Met de twee punten door de negende plaats van Tsunoda kon het team niet bepaald tevreden zijn. Aston Martin en Alpine hebben nog wat recht te zetten na de tegenvallende openingsrace van het jaar. De twee 'kersverse' teams, voorheen Racing Point en Renault, maakten geen sterke indruk en lijken achteraan het middenveld te liggen, samen met Alfa Romeo, dat de oversteek van de achterhoede naar het middenveld heeft gemaakt. Het resultaat van de Grand Prix van kan ook afhangen van het weer op zondag. Er wordt de nodige regen voorspeld, met name in de ochtend, maar met kleinere regenbuitjes in de middag. Vaak wordt dat gezien als de grote gelijkmaker, maar het kan ook betekenen dat balansproblemen van bepaalde teams verder uitvergroot worden. Kortom, er hangen nog wat vraagtekens boven het weekend zo kort in het seizoen. Vanaf vrijdag echter worden die vragen stuk voor beantwoord. Wil je niets missen van de actie, dan doe je er goed aan onderstaand tijdschema te checken. En voor alle live actie stem je natuurlijk af op onze liveblogs gedurende het weekend evenals op F1 TV Pro .

Oudere Top Headlines