Marko moet lachen om Binotto-opmerking: 'Dan juist met meer downforce'

Tijdens de eerste twee vrije trainingen op het Circuit de Paul Ricard zagen we opvallend veel schuivers. Zo gingen Max Verstappen en Pierre Gasly in de fout , terwijl ook Lewis Hamilton de baan even verliet. De oorzaak? Het nieuwe asfalt in combinatie met de hitte.
Volgens Auto, Motor und Sport was het asfalt op het hoogtepunt zo'n 54 graden. Daardoor vertoonden de soft-banden veel blaren. Mattia Binotto, teamchef bij Ferrari: 'Het nieuwe asfalt zorgt ervoor dat het voor de coureurs moeilijker is om een goed rondje neer te kunnen zetten.'
'Voor het verzamelen van data is het ideaal'
Toch ziet hij ook voordelen. 'Voor het verzamelen van data is het ideaal, want de baan is spiegelglad.' Ferrari verloor met name in de derde sector veel tijd. 'Die sector lijkt veel op de baan in Barcelona. Dat betekent dat we daar nog altijd een probleem hebben, met name in dat gebied.'
Helmut Marko, motorsportadviseur van Red Bull Racing, zag er de humor wel van in. 'Op de rechte stukken hebben we een achtervleugel nodig met minder downforce, in de derde sector hebben we er juist een nodig met meer downforce.' (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)