Ricciardo bevestigt woorden Horner: "Hoefde niet te buigen voor Red Bull"

Na de Grand Prix van Emilia-Romagna, waarin George Russell crashte met Valtteri Bottas, gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff aan dat Russell te veel risico's had genomen in gevecht met een Mercedes-'teamgenoot'. In de persconferentie afgelopen vrijdag werd Red Bull-teambaas Christian Horner gevraagd of hij er een zelfde filosofie op na hield voor de Red Bull- en AlphaTauri-coureurs. Horner gaf daarop aan dat de vier Red Bull-coureurs natuurlijk respectvol met elkaar om moeten gaan op het circuit, maar ook dat ze hard met elkaar mogen racen. Het zijn woorden die Daniel Ricciardo in gesprek met RacingNews365 kan beamen. "Het is altijd een beetje tricky", zo begint hij. "Toen ik bij Toro Rosso reed, was het misschien nog iets makkelijker. We zaten nooit echt dicht op Red Bull. Zij wonnen kampioenschappen, terwijl wij moesten knokken voor een plekje in de top tien. Als er ooit een Red Bull achter ons zat, werd er van ons verwacht dat we het elkaar niet té moeilijk zouden maken." Terwijl Ricciardo dat zegt, bedenkt hij zich: "Alhoewel, als ik terugdenk aan de Grand Prix van Singapore in 2012... Ik lag in de punten en om wat voor reden dan ook lag Mark Webber achter me in de laatste stint van de race en ik mocht vrij met hem racen. Ik verdedigde me zo hard als ik kon. Ik lag immers negenede en dat betekende heel wat voor mij in 2012." "In dat soort situaties mochten we dus echt met elkaar racen, zonder er te lang bij stil te staan met wie we knokten. Natuurlijk moet je daar altijd een balans in zien te vinden, maar ik denk dat Red Bull daarin zo goed als kon heeft gehandeld." Gevraagd of Ricciardo zich zorgen maakt om de druk die fabrieksteams mogelijk uit kunnen oefenen op klantenteams om niet te fel het gevecht aan te gaan, blijft Ricciardo aangeven dat het een lastige kwestie is en dat hij blij is dat hij die call nooit hoeft te maken. "Misschien... moet het inderdaad niet zo zijn. Uiteindelijk moet je als je sneller bent iets kunnen proberen. Op dat moment verdienen die jongens meer respect en zouden ze niet per se in het belang van het team moeten handelen. Als een coureur vastberadenheid wil tonen, dan moet dat juist in zijn voordeel spreken." "Ik weet niet precies hoe de situatie tussen Bottas en Russell was, maar als Russell het gevoel had dat hij hem daadwerkelijk kon inhalen, waarom dan niet? Maar het is en blijft een lastige call en ik ben blij dat ik die niet hoef te maken."

Top Headlines

Oudere Top Headlines