'Honda verbreekt opzettelijk FIA-verzegeling om gridstraffen te minimaliseren'

Honda heeft ervoor gekozen om opzettelijk de verzegeling van de FIA op bepaalde onderdelen te verbreken. Het zou gaan om de Toro Rosso van Daniil Kvyat. De Rus heeft onder meer een nieuwe MGU-K gekregen, alsmede een nieuwe energy store en control electronics.
De reden van het verbreken is ook bekend. Volgens onder meer F1i heeft Honda het gedaan om gridstraffen in de toekomst te voorkomen. Kvyat staat in Frankrijk al op een flink aantal plekken gridstraf. Doordat de verzegeling is verbroken, gaat het volgens de FIA én technisch gezien om de vierde unit van het jaar.
Ook interessant voor Verstappen
Daardoor krijgt Kvyat nóg een flinke lading aan gridstraffen binnen, maar vermoedelijk kan hij daarna een tijdje zonder gridstraffen. Een eerste verandering levert tien plekken gridstraf op. Een tweede verandering en verder gaat echter alleen ten koste van vijf plaatsen.
Mocht er in de toekomst een en ander aangepast moeten worden, dan kost dit Kvyat 'slechts' vijf plekken. Het hele verhaal is ook vanuit Nederlands oogpunt interessant. Max Verstappen rijdt ook met een Honda-krachtbron en bij hem zou in de toekomst wel eens eenzelfde strategie kunnen worden toegepast. (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)