FIA grijpt in na opmerkingen Mercedes over buigende Red Bull-vleugel

Red Bull Racing heeft de aandacht van de FIA op zich getrokken na de Grand Prix van Spanje. Mercedes-coureur Lewis Hamilton liet weten dat de achtervleugel van Max Verstappen wel erg ver naar achter boog op de rechte stukken, waardoor de Nederlander meer snelheid op het rechte stuk zou kunnen genereren. Mercedes heeft dit aangekaart bij de FIA.
Het bestuursorgaan van de auto- en motorsport is van mening dat Mercedes inderdaad een punt heeft met haar klacht. Na het zien van de beelden uit de Grand Prix van Spanje stelt de FIA vast dat de achtervleugel van Red Bull inderdaad te ver naar achter buigt. Hierdoor stelt de organisatie een nieuwe ‘flexibiliteitstest’ verplicht vanaf de Grand Prix van Frankrijk.
Volgens Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, is de achtervleugel van het Oostenrijkse team compleet legaal en heeft het meerdere tests, uitgevoerd door de FIA, doorstaan. Toch heeft de FIA, volgens Motorsport.com , wat gemist bij die tests. Doordat de vleugel van de RB16B een beetje naar achteren buigt, fungeert dat als het ware als een soort DRS, omdat er minder luchtweerstand is op het rechte stuk.
De FIA laat aan de teams weten dat er ‘bepaalde vleugels’ zijn die wél voldoen aan de reglementen, maar dat ze toch wat te veel buigen. Hierdoor zullen er nieuwe, strengere tests ingevoerd worden, aan het einde van juni. Het voordeel wat Red Bull zou kúnnen hebben door de buigende achtervleugel, verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
Het bericht FIA grijpt in na opmerkingen Mercedes over buigende Red Bull-vleugel verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines