Red Bull stond bolide af aan FIA voor verplichte uitgebreide controle

Kort voor de start van het seizoen kondigde de FIA aan dat het autosportbond de duimschroeven dit jaar iets aan zouden gaan draaien. Dit seizoen wordt er namelijk uitvoeriger gecontroleerd op onregelmatigheden op of aan de Formule 1-bolides. De technische afdeling voert altijd al routinecontroles uit na verschillende sessies, maar daarbij worden de wagens niet in detail gecontroleerd. Dat is namelijk simpelweg onmogelijk. Tegenwoordig wordt er daarom na elke race willekeurig één Formule 1-bolide uitgekozen die vervolgens in detail zal worden gecontroleerd. Mochten er in dat geval dingen worden gevonden die niet in de haak zijn, dan kunnen er onderdelen in beslag worden genomen en kunnen de stewardsm als de FIA daar aanleiding toe ziet, een onderzoek starten. In Bahrein was het meteen de beurt aan Valtteri Bottas' wagen, die de controle met verve doorstond. De Alfa Romeo van Kimi Raikkonen volgde in Imola en in Spanje was het de beurt aan de McLaren van Lando Norris. Bij alle drie de bolides werden geen afwijkingen gevonden. In Spanje was het afgelopen raceweekend de beurt aan wagen nummer elf van Sergio Perez, die dus willekeurig werd gekozen. De FIA kreeg de RB16B voor de neus en besloot in te zoomen op het brandstofsysteem van de Red Bull-bolide en alle bijbehorende onderdelen. Na de uitgebreide controle van de tientallen onderdelen, uiteenlopend van de brandstofcel tot aan de sensoren en kabels, kreeg Red Bull een duimpje omhoog van Jo Bauer, die zich als technisch hoofd namens de FIA bezig houdt met de technische aspecten van de Formule 1.

Top Headlines