Waarom een F1-debuut voor Honda's Yamamoto een probleem kan zijn
Het cv van de 31-jarige Naoki Yamamoto is inderdaad ronduit indrukwekkend te noemen. In Japan wint hij alles wat los en vast zit. Zo is hij de regerend kampioen in én de Super Formula (noem het de Japanse Formule 2) én het Super GT-kampioenschap (noem het de Japanse DTM). Er zijn coureurs die minder hebben laten zien buiten de Formule 1, maar die nu toch op hoog niveau meedraaien in de koningsklasse van de autosport.
Toch hangen er enkele vraagtekens boven de naam Yamamoto, zo erkent ook Red Bull-adviseur Helmut Marko als hij in Japan is om juist diezelfde Yamamoto te bezoeken en te evalueren.
"Ik zou liegen als ik zou zeggen dat zijn leeftijd totaal geen issue is, zeker volgens de moderne standaard ben je dan gewoon oud voor een Formule 1-debuut. Ga je echter twintig jaar terug in de tijd, dan was een dergelijk late entree in de sport heel gewoon", aldus de Oostenrijker in gesprek met het Japanse Autosport Web.
Leeftijd is echter niet de enige hindernis die bij een mogelijk debuut overwonnen moet worden: "Hij is een erg goede coureur, met kent geen enkel Europees circuit én hij kent de Pirelli-banden niet. Aangezien bandenmanagement een belangrijk onderdeel is van de Formule 1, kan dat een flink obstakel zijn, maar wie weet past hij zich snel aan dat soort dingen aan. Hij weet in ieder geval dat dat zijn grootste hindernissen zijn."
Dat Honda (en daarmee ook Red Bull) hun oog hebben laten vallen op een 31-jarige is opvallend, te meer omdat in de Formule 3 Yuki Tsunoda als Honda-jongeling wordt klaargestoomd: "Hij toont aan snel te zijn tijdens de races, maar mist nog wat pure snelheid in de kwalificaties. Daar kan hij echter aan werken en het zou mooi zijn als hij zich samen met Yamamoto als Honda-protegé kan blijven ontwikkelen."
Mocht Honda echt van plan zijn om Yamamoto naar de Formule 1 te helpen, dan is het niet onwaarschijnlijk dat hem dit seizoen nog een run tijdens een vrijdagtraining wordt aangeboden. Qua superlicentie is er überhaupt geen probleem, gezien zijn recente successen scoorde hij meer dan genoeg licentiepunten.
Toch hangen er enkele vraagtekens boven de naam Yamamoto, zo erkent ook Red Bull-adviseur Helmut Marko als hij in Japan is om juist diezelfde Yamamoto te bezoeken en te evalueren.
"Ik zou liegen als ik zou zeggen dat zijn leeftijd totaal geen issue is, zeker volgens de moderne standaard ben je dan gewoon oud voor een Formule 1-debuut. Ga je echter twintig jaar terug in de tijd, dan was een dergelijk late entree in de sport heel gewoon", aldus de Oostenrijker in gesprek met het Japanse Autosport Web.
Leeftijd is echter niet de enige hindernis die bij een mogelijk debuut overwonnen moet worden: "Hij is een erg goede coureur, met kent geen enkel Europees circuit én hij kent de Pirelli-banden niet. Aangezien bandenmanagement een belangrijk onderdeel is van de Formule 1, kan dat een flink obstakel zijn, maar wie weet past hij zich snel aan dat soort dingen aan. Hij weet in ieder geval dat dat zijn grootste hindernissen zijn."
Dat Honda (en daarmee ook Red Bull) hun oog hebben laten vallen op een 31-jarige is opvallend, te meer omdat in de Formule 3 Yuki Tsunoda als Honda-jongeling wordt klaargestoomd: "Hij toont aan snel te zijn tijdens de races, maar mist nog wat pure snelheid in de kwalificaties. Daar kan hij echter aan werken en het zou mooi zijn als hij zich samen met Yamamoto als Honda-protegé kan blijven ontwikkelen."
Mocht Honda echt van plan zijn om Yamamoto naar de Formule 1 te helpen, dan is het niet onwaarschijnlijk dat hem dit seizoen nog een run tijdens een vrijdagtraining wordt aangeboden. Qua superlicentie is er überhaupt geen probleem, gezien zijn recente successen scoorde hij meer dan genoeg licentiepunten.