Het telefoontje dat de Formule 1-carrière van Sergio Perez heeft gered
Perez begon zoals velen in de karting. De familie van de Mexicaan had echter niet bijster veel geld en dus moest Perez het in zijn tienerjaren vooral van zijn talent hebben. Als jong jochie liet hij ervaren karters met gemak de hielen zien. Een politieke beslissing zorgde er echter bijna voor dat Perez de handdoek op jonge leeftijd in de ring wierp.
"In mijn karttijd had ik een speciale licentie", herinnert Perez zich. "Ik was namelijk veel jonger dan mijn concurrentie. Waar ik twaalf jaar oud was, waren sommige van mijn concurrenten al twintig, soms zelfs 25 jaar oud. Ik versloeg ze", blikt de rijder van Racing Point terug bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid.
"Op een gegeven moment kwam de IndyCar (Champ Car World Series, red.) naar Mexico toe. Wij reden in het voorprogramma", belicht Perez een wedstrijd in een opstapklasse. "Voor aanvang van de race werd pardoes mijn licentie ingenomen. Het was een politieke beslissing, ik was gecrasht met een andere rijder en mocht daarom niet in actie komen. Ik vond het een veel te zware sanctie en belde mijn vader daarom op. Ik zei 'verkoop alles maar, ik wil niet meer racen, stop alsjeblieft met geld uit te geven, ik ga wel gewoon weer naar school'."
Het verdriet van de jongeling wordt breed uitgemeten in de Mexicaanse autosportjournalistiek. Miljardair Carlos Slim, die de kampioen van de klasse waarin Perez rijdt een plekje in zijn Escuderia Telmex (een opleidingsploeg die volledig wordt gefinancierd door Slim) aanbiedt, krijgt lucht van het verhaal. "Carlos Slim besloot mijn vader te bellen, want ik leek het kampioenschap te gaan winnen en dat werd onmogelijk doordat ik geen licentie meer had. Carlos zei dat hij mij ongeacht de uitkomst van de titelstrijd een zitje in zijn talentenprogramma wilde geven."
De dan 13-jarige Perez gelooft zijn oren niet. "Ik zei tegen mijn vader 'bedank hem maar hartelijk', want ik geloofde het niet. Uiteindelijk kan je stellen dat meneer Slim mijn carrière heeft gered."
Dankzij de financiële steun van Slim, een van de rijkste personen op aarde, kan Perez voet aan wal zetten in Europa, om uiteindelijk in 2011 zijn debuut in de Formule 1 te maken. De logo's van Slims telecommunicatiebedrijf Telmex zijn nog altijd zichtbaar op de wagens waarmee Perez racet.
"In mijn karttijd had ik een speciale licentie", herinnert Perez zich. "Ik was namelijk veel jonger dan mijn concurrentie. Waar ik twaalf jaar oud was, waren sommige van mijn concurrenten al twintig, soms zelfs 25 jaar oud. Ik versloeg ze", blikt de rijder van Racing Point terug bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid.
"Op een gegeven moment kwam de IndyCar (Champ Car World Series, red.) naar Mexico toe. Wij reden in het voorprogramma", belicht Perez een wedstrijd in een opstapklasse. "Voor aanvang van de race werd pardoes mijn licentie ingenomen. Het was een politieke beslissing, ik was gecrasht met een andere rijder en mocht daarom niet in actie komen. Ik vond het een veel te zware sanctie en belde mijn vader daarom op. Ik zei 'verkoop alles maar, ik wil niet meer racen, stop alsjeblieft met geld uit te geven, ik ga wel gewoon weer naar school'."
Het verdriet van de jongeling wordt breed uitgemeten in de Mexicaanse autosportjournalistiek. Miljardair Carlos Slim, die de kampioen van de klasse waarin Perez rijdt een plekje in zijn Escuderia Telmex (een opleidingsploeg die volledig wordt gefinancierd door Slim) aanbiedt, krijgt lucht van het verhaal. "Carlos Slim besloot mijn vader te bellen, want ik leek het kampioenschap te gaan winnen en dat werd onmogelijk doordat ik geen licentie meer had. Carlos zei dat hij mij ongeacht de uitkomst van de titelstrijd een zitje in zijn talentenprogramma wilde geven."
De dan 13-jarige Perez gelooft zijn oren niet. "Ik zei tegen mijn vader 'bedank hem maar hartelijk', want ik geloofde het niet. Uiteindelijk kan je stellen dat meneer Slim mijn carrière heeft gered."
Dankzij de financiële steun van Slim, een van de rijkste personen op aarde, kan Perez voet aan wal zetten in Europa, om uiteindelijk in 2011 zijn debuut in de Formule 1 te maken. De logo's van Slims telecommunicatiebedrijf Telmex zijn nog altijd zichtbaar op de wagens waarmee Perez racet.