Teaser time in de Formule 1: zo verleiden de teams de fans
De maand januari is traditioneel een rustige maand in de Formule 1-wereld. Althans, qua nieuwe verhaallijnen. In de fabrieken werken de tien teams hard aan het bouwen van hun bolide voor het nieuwe seizoen en de vier motorleverancier laten de V6's 'brullen' op de testbanken.Het is de tijd van het jaar waarin het lange wachten van de fans dagelijks beloond wordt met de eerste glimpen van de nieuwe bolides. Teams maken gretig gebruik van social media om de fans te verleiden en te verblijden met die glimp van een nieuw onderdeel van een auto. De kracht van online is zo groot, dat wereldwijd miljoenen fans bereikt worden met een druk op de knop. De komende weken wordt de spanning steeds verder opgebouwd, maar wat kunnen de fans verwachten in deze 'teaser time'?Bij het teaseren geven de teams steeds net iets meer details bloot. Dat kan gaan om de nieuwe auto, of een deel daarvan, maar ook zaken als de nieuwe overalls van het team of de helmen van de coureurs. De ultieme bekroning voor de fans is het moment waarop de nieuwe V6 voor het eerste gestart wordt en dit middels een soundbite gedeeld wordt met de F1-wereld. Vanaf dat moment is het alleen nog wachten op de officiële presentatie van de nieuwe auto's, waarbij de teams verschillend te werk gaan. Teams als Mercedes, McLaren en Ferrari kiezen altijd voor de traditionele presentatie, terwijl Red Bull een paar bewerkte studiofoto's de wereld instuurt, het liefst nog flink bewerkt met Photoshop. Een aantal teams koos er de afgelopen jaren zelfs voor om geen presentatie te doen, maar in het uur voorafgaand aan de eerste F1-testdag op het circuit van Barcelona het laken van de wagen te trekken.In de komende weken zullen de diverse teams op geheel eigen wijze het internet veroveren. Met name McLaren en Mercedes waren de afgelopen jaren zeer actief op de sociale media, terwijl een team als Red Bull geen glimp prijsgaf van zijn nieuwe wagen. Gaat het dit jaar anders zijn?