Red Bull en Verstappen leggen een indrukwekkende basis voor de wereldtitel
Red Bull schoot uit de startblokken aan het begin van de testweken. Max Verstappen was aan het einde van de eerste dag bij wijze van spreke duizelig van het aantal ronden die hij had weten af te leggen. Liefst 167 ronden wist de Nederlander op de eerste dag namelijk te voltooien. Meteen een goed teken vanuit het Red Bull-kamp; met de betrouwbaarheid van de auto zat het wel goed.Max Verstappen was meteen enthousiast over zijn Red Bull RB16. "De auto is snel en betrouwbaar. Beter dan vorig jaar", zo riep hij meteen na afloop van de eerste testdag voor de microfoon van onder meer RacingNews365. Die sterke lijn trok de Oostenrijkse renstal vervolgens tijdens de eerste week gewoon door. Aan het einde van de week kwam er louter positief nieuws vanuit het Red Bull-kamp."De beste testweek ooit", zo kraaide Red Bull. "Een hele productieve testweek", meldde Honda. Daar hadden ze gelijk in. Met 471 ronden was Red Bull, op Mercedes na, het meest productieve team tijdens de eerste drie testdagen op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Tijdens de tweede testweek vertoonde de Red Bull RB16 van Verstappen en Albon echter toch wat kinderziektes.Tekst gaat verder onder de afbeelding. Het achterste van de tong had Red Bull qua tijden zeker nog niet laten zien tijdens de eerste testweek. De rode banden bleven op stal en het devies was voornamelijk meters maken, meters maken, en nog eens meters maken. Direct na het einde van de eerste testweek zinspeelde Red Bull-teambaas Christian Horner op updates, die we tijdens de tweede testweek te zien zouden krijgen.Het Oostenrijkse team ging tijdens de tweede testweek dan ook met de billen bloot. Al begon de week zeer wisselvallig. Gebreken aan de RB16 zorgden ervoor dat het Red Bull-team en Albon op de woensdagochtend schitterden in afwezigheid, nadat er problemen waren gevonden met de achterwielophanging.Diezelfde middag nog werd dat smetje weggepoetst door Verstappen, die de draad weer wist op te pikken en de verdere toon zette voor de laatste testdagen in Barcelona. Verontruste gezichten waren er na afloop van die wisselvallige testdag dan ook niet. Het waren slechtst testonderdelen en de vernieuwde Red Bull, waar Horner in het weekend over sprak, was nog niet op het racetoneel verschenen. Ook de pirouettes die Verstappen maakte, baarde hem geen zorgen. "Dat gebeurt nou eenmaal als je de limiet opzoekt."Ook op donderdag werden er minder meters gemaakt door Red Bull, mede vanwege een vochtige baan, maar wederom was er van onrust geen sprake binnen de Oostenrijkse garage. De benodigde testmeters waren al gemaakt tijdens de longruns in de eerste week, zo merkte ook Verstappen op. Nu draaide het om het testen van allerlei andere aspecten van de bolide, waar geen longruns voor nodig waren.Op vrijdag verscheen dan eindelijk een geüpdatete Red Bull RB16 op het Spaanse asfalt, zij het pas in de namiddag. Met de zachte C4-banden onder Verstappens bolide geschroefd vloog de Nederlander over het circuit, zij het niet eens helemaal voluit. Toch was het goed voor een tijd op het niveau van Mercedes.Tekst gaat verder onder de afbeelding. Op die manier sloot Red Bull de tweede testweek evenals de eerste drie testdagen erg sterk af en ligt er een indrukwekkende basis om al meteen vanaf race één, in Australië, mee te strijden om de podiumplaatsen, overwinningen en uiteindelijk de wereldtitel. Al haar kaarten heeft Red Bull nog niet laten zien, maar ook voor de concurrentie zal dat het geval zijn.Veel seinen staan er voor Red Bull, Verstappen en Albon dus op groen. Samen met Mercedes lijkt het team te gaan strijden om de wereldtitel, maar nu is het afwachten totdat niet alleen de seinen, maar ook de lichten daadwerkelijk op groen staan, voordat we dit helemaal zeker weten. Om niemand minder dan Max Verstappen te citeren, die het de afgelopen twee weken meermaals heeft geroepen: "We zien het in Melbourne wel."