Mercedes op de bres voor Bottas: "Deed niets fout bij herstart"
Terwijl de race na het opruimen van de auto van onder meer Max Verstappen weer had moeten beginnen, werd de wedstrijd vervolgens nog langer stilgelegd. Bij de herstart van de Grand Prix van Toscane ging het gruwelijk mis en klappen meerdere rijders op elkaar, doordat coureurs dachten dat Valtteri Bottas al was gaan rijden na het verdwijnen van de safety car. Bottas wachtte lang tot hij het gaspedaal indrukte en Sebastian Vettel had daar onder meer kritiek op, maar volgens Mercedes strategisch hoofd James Vowles heeft Bottas alles goed gedaan.
"Als de lichten van de safety car nog aan staan moet de leider in de race op maximaal tien autolengtes van de safety car rijden", vertelt Vowles in een video van Mercedes. "De lichten van de safety car gingen uit op het moment dat de coureurs bocht vijftien, de laatste bocht, uitkwamen. De safety car boog rechts af naar de pitstraat, waarna Valtteri het tempo mag bepalen."
"Het probleem is dat het rechte stuk meer dan een kilometer lang is en des te eerder Valtteri op het gas gaat hoe langer dat rechte stuk is en hoe effectiever de slipstream is voor andere coureurs", legt Vowles uit. "Aan het begin van de race en tijdens de vele herstarts zag je dat de coureur die vooraan reed niet bepaald in het voordeel was. Daarom hebben we van tevoren afgesproken om zo laat mogelijk op het gas te gaan. Want hoe korter je het stuk naar de eerste bocht maakt, hoe groter de kans dat je je positie weet vast te houden."
De herstart waaruit de crash voortkwam was er voor Bottas dus één uit het boekje. "Valtteri deed alles goed. Hij slingerde effectief om ruimte te houden en te wachten op een kans om de race zo laat mogelijk te vervolgen. Maar wanneer het veld zo dicht op elkaar zit, is het moeilijk om als coureur je eigen ruimte te vinden en om te weten wanneer je moet reageren."
En daar ging het mis voor de coureurs die achteraan reden. "Zij konden Valtteri niet zien en wisten niet wanneer hij zou reageren. Toen zij vlak voor hun beweging zagen interpreteerden zij dat de herstart al had plaatsgevonden, waardoor ze het gaspedaal indrukten en vol op elkaar botsten."
Wederom pech voor Max Verstappen tijdens een race en veel negatieve reacties naderhand. Maar Max moet niet weg bij Red Bull. Dit en meer in de RN365-podcast met Tom Coronel en Ruud Dimmers.
"Als de lichten van de safety car nog aan staan moet de leider in de race op maximaal tien autolengtes van de safety car rijden", vertelt Vowles in een video van Mercedes. "De lichten van de safety car gingen uit op het moment dat de coureurs bocht vijftien, de laatste bocht, uitkwamen. De safety car boog rechts af naar de pitstraat, waarna Valtteri het tempo mag bepalen."
"Het probleem is dat het rechte stuk meer dan een kilometer lang is en des te eerder Valtteri op het gas gaat hoe langer dat rechte stuk is en hoe effectiever de slipstream is voor andere coureurs", legt Vowles uit. "Aan het begin van de race en tijdens de vele herstarts zag je dat de coureur die vooraan reed niet bepaald in het voordeel was. Daarom hebben we van tevoren afgesproken om zo laat mogelijk op het gas te gaan. Want hoe korter je het stuk naar de eerste bocht maakt, hoe groter de kans dat je je positie weet vast te houden."
De herstart waaruit de crash voortkwam was er voor Bottas dus één uit het boekje. "Valtteri deed alles goed. Hij slingerde effectief om ruimte te houden en te wachten op een kans om de race zo laat mogelijk te vervolgen. Maar wanneer het veld zo dicht op elkaar zit, is het moeilijk om als coureur je eigen ruimte te vinden en om te weten wanneer je moet reageren."
En daar ging het mis voor de coureurs die achteraan reden. "Zij konden Valtteri niet zien en wisten niet wanneer hij zou reageren. Toen zij vlak voor hun beweging zagen interpreteerden zij dat de herstart al had plaatsgevonden, waardoor ze het gaspedaal indrukten en vol op elkaar botsten."
Wederom pech voor Max Verstappen tijdens een race en veel negatieve reacties naderhand. Maar Max moet niet weg bij Red Bull. Dit en meer in de RN365-podcast met Tom Coronel en Ruud Dimmers.